Mudah-mudahan, dengan adanya blog2 nie, sedara² dan kawan² yang jauh di mata, sentiasa dekat di hati...

Selasa, November 25, 2008

Pengapit "Terjun"


SELAMAT PENGANTIN BARU buat rakan seperjuangan aku, Faiz Wadani b Nastani dan pasangannya yang selamat melangsungkan perkahwinan pada 15 nov 2008 tempohari.
Ada beberapa perkara menarik berlaku..
Tiga hari sebelum majlis, aku dijemput Faiz ke majlis perkahwinannya menggunakan telefon saja. Katanya dah tak sempat nak kirim kad, tapi aku tak kisah. Sebenarnya aku dah tahu tarikhnya dari seorang rakan lain, tapi saja menunggu jemputan dari tuan punya badan.
Aku ambil keputusan untuk ke majlis sebelah perempuan di Parit Yusof - Muar, sebab aku bercadang hendak pulang awal ke kampung. Majlis di pihak lelaki pada 22 nov di kluang.
Pada pagi majlisnya, dia menghubungi aku sekali lagi. "..ko join rombongan aku skali yer dari kluang.." aku ok jer, lagipun aku tak tahu laluan ke rumah pengantin perempuan.
Member aku ni terkenal suka bertindak last minute, tapi tetap cool.. Tunggu punya tunggu, hampir jam 3 baru rombongannya tiba di tempat yang dijanjikan. Dengan kalut2 dia pun bersiap2 la..
Yang tak bestnya, dia mintak tolong aku jadi pengapitnya sebab katanya, rombongannya takde orang muda. Haru!! fikir aku, ni mesti tak dirancang awal nie.. aku jugak jadi mangsa. Isteri aku jeling semacam jer bila dimaklumkan..
Tapi aku cuba la sehabis baik berlakon sebagai pengapitnya.. kalu dibagitau awal, boleh jugak aku berbaju melayu bersampin bersongkok.. hehe
Satu perkara yang aku dapat, adat "kena bayar tol".. Aku diberikan sampul duit untuk persediaan menghadapi halangan2 tol yang bakal tempuh pengantin lelaki sebelum dapat duduk bersama pengantin perempuan di pelamin...
Majlis berlangsung lancar, dan hampir jam 5 aku mohon diri pulang ke BP..

Tiada ulasan: